, نوشته شده توسط: تحریریه کارخونه
feature-top

علی عبدالعلی‌زاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در دوره‌های دوم و سوم (1371-1363)، فرآیند تصویب اولین تامین مالی خارجی پس از انقلاب را چنین روایت می‌کند:

در سال‌های پایانی دفاع مقدس، قیمت نفت به 10 دلار رسیده بود و با توجه به هزینه‌های سنگین جنگ توانایی اداره کشور را نداشتیم. به همین دلیل پروژه‌های عمرانی کشور دچار مشکل شده بود. در مجلس پیشنهاد دادیم که برای پروژه‌های پتروشیمی فاینانس کنیم. مهندس موسوی نخست وزیر مخالف بودند اما مهندس غرضی وزیر نفت موافق بود چون پروژه های طراحی شده خودشان بود  و می خواست این کار به سرانجام برسد. 

دولت این مسئله را در لایحه نیاورده بود اما در مجلس می خواستیم که آن را به لایحه اضافه کنیم.  مهندس موسوی به شدت مخالف بود. سرانجام تصمیم گرفته شد که این بحث در جلسه علنی مجلس مطرح نشود. تصمیم درستی گرفته شده بود چون این بحث آن قدر مهم بود که درست نبود یک مخالف و یک موافق از نماینده ها صحبت کند و بعد نماینده دولت صحبت کند و در نهایت مخبر کمیسیون صحبت کند و به جمع بندی نهایی برسد. از طرف دیگر، نمایندگان مجلس هم به خوبی فاینانس را درک نمی کردند.

در آن زمان آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس بودند و طی اقدامی ابتکاری دستور دادند جلسه‌ای خصوصی و غیررسمی بین دولت و مجلس برگزار شود. روز قبل از برگزاری جلسه ایشان من را خواستند و دقیقا همین عبارت را کار بردند: "هر ماری در آستین داری بریز بیرون تا این طرح رای بیاورد".

در آن جلسه مهندس موسوی صحبت‌های تندی کردند. ایشان گفتند: شما اگر شهدا را نمی‌بینید، چشم‌های از حدقه درآمده و دست و پاهای قطع شده جانبازان را ببینید. خجالت بکشید چرا کشور را به بیگانه مقروض می‌کنید؟

آقای غرضی هم موافقت نمی‌کردند و مغضوب واقع شدند. وزرای مخالف و موافق هم صحبت کردند. در پایان جلسه برای نتیجه‌گیری روی تخته اعداد و ارقام محاسبه شده را نوشتم. با محاسبه اعداد و ارقام نتیجه‌گیری کردم و همچنین مطالبی را بیان کردم مبنی بر این که فردا را با پول فردا بسازیم و اگر امروز پول نداریم و به زحمت هزینه‌های جنگ را تامین میکنیم،نسل فردا را قربانی نکنیم و از امروز با پول نسل فردا پروژه بسازیم. همچنین این که کسی که فاینانس می کنند مجبور است پروژه را به خوبی بسازد تا از محل درآمدهای خود پروژه پولش را تامین کند که این امر منجر به انتقال تکنولوژی می شود. 

بعد از این صحبت‌ها، برای این که نتیجه‌ای به دست آوریم، یک رای‌گیری غیررسمی کردیم. آقای هاشمی هم توضیح دادند که فردا در مجلس خیلی بحث نمی‌کنیم و هر میزان رای موافق یا مخالف که امروز داده شود فردا هم همین رای را می‌خواهیم. در جلسه این نظر رای آورد و فردای آن روز نیز در مجلس، نمایندگان رای رسمی دادند و طرح تصویب شد.

دیدگاه دیگران

افزودن دیدگاه