, نوشته شده توسط: تحریریه کارخونه
feature-top

 رزمنده سرمايه دار و كرواتي دوران دفاع مقدس 

 كار خانه ام  را مصادره كردند و بعد گفتند بياييد و تانك‌بر هاي ارتش را راه بيندازيد!
گفتم: چشم مي آيم! بحث وطن است...

 علي اصغر قندجي موسس شركت ايران كاوه و سازنده كاميون هاي ماك در ايران بود كه كارخانه و اموالش در جريان تندروي هاي اوايل انقلاب مصادره شد. وقتي جنگ عراق عليه ايران آغاز شد بايد سريعا تانك هاي ارتش به مناطق غرب و جنوب كشور منتقل مي شد اما اغلب تانكبرهاي ارتش از كار افتاده بود و كسي جز اصغر قندچي توان تعمير و راه اندازي آنها را نداشت.
باقي ماجرا را از زبان خود او بشنويد:

روزی مرحوم شهید فلاحی آمدند و گفتند «عراقی‌ها تا خرمشهر آمده‌اند و ما چون تانک‌بر نداریم، نمی‌توانیم تانک‌هایمان را به منطقه برسانیم. همه گفته‌اند قندچی می‌تواند کمک کند». خوب مملکت ما بود. اگر ما کمک می‌کردیم که کردیم، به فلان فرد و شخص کمک نمی‌کردیم، ... برای وطنمان کار کردیم.

  به تیمسار فلاحی گفتم مشکلی نیست. تعداد تانک‌برهایشان را می‌دانستم. گفتم 560 تا تانک‌بر ماز دارید! گفت: «آنها راه نمی‌روند و قطعه نداریم راهشان بیاندازیم.». 

 به تیمسار فلاحی گفتم هر 560 تا تانک‌بر را می‌توانم راه بیاندازم اگر قطعه باشد. گفت: «هر چندتا می‌توانی راه بنداز، بقیه را هم اگر قطعه لازم داشتی، برو خیابان سوم اسفند، آنجا مرکز پول {بخش مالي} است، از ارتش پول بگیر». 

 قطعات سالم را از بعضی تانک‌برهای خوابیده روی دیگر تانک‌برها ‌گذاشتم و تعدادي را راه انداختمرفتیم مرکز پول، گفتند «ما ده شاهی پول نداریم». من هم گفتم اشکالی ندارد، خودم پول می‌گذارم، همه تانک‌برها را راه می‌اندازم. 

در جلسه‌ای با ارتشیان، می‌گفتند مشکل این تانک‌برها این است که دود می‌کنند و دشمن متوجه حرکت آن‌ها می‌شود و آن‌ها را می‌زند؛ به درد نمی‌خورند. گفتم تعویض موتور می‌کنیم. گفتند «پول برای خرید موتور نداریم». با هزینه خودم رفتم دو تا موتور خریداری کردم. آن زمان موتور مورد نیاز را از آمریکا خریدم. با نام خودم هم باید می‌خریدم و یک مدل پایین‌تر، وگرنه می‌گفتند برای مصارف جنگ است و به ایران نمی‌فروختند. حدود 15 تا 20 تا موتور تانكبر آوردیم و نصب کردیم

 ماشین‌ها را بردیم آزمایش کیفیت، نمره بالا گرفت؛ بدون مشکلی. از آن به بعد همین شیوه را برای بقیه تانکبرها استفاده کردیم. تا آخر جنگ با ارتش همکاری داشتیم، در همین 16 متری جی.
 

دیدگاه دیگران

افزودن دیدگاه