, نوشته شده توسط: محمد زائری
feature-top

روز دوم رویداد الکامپ

یکی از صحنه های جذاب روز دوم فکر میکنم رد شدن سریع السیر آذری جهرمی و محمود واعظی بود. یعنی میتونم بگم که جهرمی یک جوری تند میرفت که من دور و برش هیچ نیروی امنیتی ندیدم. حالا شما این سرعت رو مقایسه کن با رد شدن محمد جواد شکوری مقدم و یا جناب آقای مهدی زاهدی اول (از اعضای اصلی هیات موسس انجمن جوانان بازرگان استان تهران)  که خیلی با دقت استارتاپ هارو بررسی میکردن، اما هر دو عزیز رو من نتونستم برم به پیشوازشون و از کفم حقیقتا رفت. نحوه بازدید آقای فرجود (محمد فرجود مدیر سازمان فاوای شهرداری) هم از غرفه ها باحال بود خیلی خوش خوشان اون وسط داشت قدم میزد یک سری خدم و حشم هم دورش بودند. هیچ غرفه ای رو هم نمیرفت جلو باهاشون حرف بزنه و یا با کارشون بیشتر آشنا بشه. 
دو سه نفری هم از سازمان گسترش اومده بودند به یکیشون گفتم شما از کدوم مجموعه هستید. گفت: سازمان گسترش، دکتر رو اوردیم یک بازدیدی داشته باشند!
یک خبر بسیار جالبی که یکی از دوستان از شرکت های PSP به من داد حین بازدید از نمایشگاه رویکرد جالب این مجموعه ها بود در جاسازی یک فرهنگ توسط استارتاپ ها. یعنی چی؟! پرسید فکر میکنی چرا این شرکت ها هیچ کدوم هنوز سراغ پرداخت های درون تاکسی ها نرفتن؟ و خودش جواب داد چون رویکردشون اینه استارتاپ ها برن، فرهنگش رو جا بندازن. سیستم و قوانین دولتی رو باخودشون و کارکردشون آشنا کنند سختی ها و فیلتر هارو به جون بخرن بعد که بستر مهیا شد اونا ورود پیدا کنند. اینکه این نگاه چقدر درسته رو نمیدونم ولی ایشون تاکید میکرد بر موثق بودن خبر ولی فکر کردن بهش فکر میکنم ارزشمند باشه و بتونه زوایای جدیدی رو بهمون معرفی کنه.
 
من یکبار نمایشگاه اینوتکس دوره قبلی بود که از طرف بازدید کننده ها یک چیزی نوشتم مبنی بر اینکه تا سوالی برامون پیش نیومد خودتون شروع به توضیح نکنید و کم محلی نکنید و... .
اینبار میخوام از دید یک غرفه دار خطاب به دوستان بازدید کننده بنویسم که اولا دوستان بازدیدکننده فکر نکنند همیشه حق نقد کردن با اونهاست و دوم این نکات رو رعایت کنند. 
آقایون و خانم های گرامی شما میتونید هزار و یک ایده جدید داشته باشید ولی بستری که به شما عرضه شده الان و در حال حاضر اینه و چیزی که به این نمایشگاه رسیده اینه. باور کنید لازم نیست برای اینکه از کرامات و فضایل شما مطلعمون کنید شروع به نقد کردن های بی جا کنید، لازم نیست هزار و یک ایده بدید که چشمش رو اینجوری کنید بهتره و ابروش رو اونجوری کنید. خواهشا از بیرون گود نگید لنگش کن! من بعید میدونم توی تعاملم با غرفه دار ها با هیچ کدوم بحث کرده باشم و یا این نگاه های عاقل اندر سفی رو بهشون داشته باشم قشنگ بشینید پای صحبت هاشون شاید چیزی بهتون افزوده شد. تنها یک مورد طی الکامپ بود که دیگه صدام دراومد اونم من بهشون بخاطر استفاده بیجا از لفظ کلمه "ایده" تذکر دادم. واقعا نمیفهمم شما رو که برای اثبات و ادعای برتری خودتون چرا میخوایید بیزینس، استارتاپ و یا در مفهوم عام تر  کسب و کار یک نفر و مجموعه رو به چالش بکشید؟ دقیقا به دنبال اثبات چه چیز و یا چیز هایی هستید بزرگواران؟!

یک بالنی هم بود جاداره از روز دوم به بعد ازش یادکنیم. من فکر میکنم برنامه این بوده که دوستان پژوهشگاه فضایی اینو هوا کنند و اقا محمد جواد یک توییت ازش بره (با گوشی آریا البته!) بعد بیارنش پایین. 
خدا رو شاهد میگیرم و تمامی حاضرین در نمایشگاه رو شاهد این حرفم که از روز دوم تا روز آخر اون عظمت روی زمین بودش. ما میدونیم آقا محمد جواد داره برای 1400 برنامه میچینه ولی خوبه از الان با مفهوم کسری بودجه آشنا بشه به هر حال پس فردا به کارش میاد.
اتمام روز دوم

روز سوم:
روز سوم دیگه خیلی چیزی نداشت اما برای من یک برد رو با خودش به همراه داشت. اول میخوام یک صحنه ای رو براتون روایت کنم از بزرگترین غرفه بانک ملت. حتما میدونید که ملتی ها سه تا غرفه داشتند. یدونه کوچولو برای باکس سالن 10 و 11 اگر خطا نکنم. یدونه برای کنسرسیوم ققنوس و دیگری که اصلیه بود برای تمامی شرکت های تابعه هلدینگ بهسازان فردا. من رفتم با یکیشون صحبت کنم بعد گفتند در سالن جلسات VIP هستند. بعد که هدایت شدم دیدم یکی دوجین از مدیرای ارشد و مربوطه بانک ملت اونجا بودن از مرتضی نجف تا شالباف و آقای خرقانی و... همه بودن. یک چند لحظه شما رو با این صحنه تنها میزارم چون چیز دیگری برای منم نداشت و کار همین جا به پایان رسید. جای سوالش برای منم باقی که اگر حضرات میخوان دورهم جمع بشن که خب زیر کولر گازی در محل عمارت های دفتر هاشون خیلی بهتره تا نمایشگاه الکامپ بین یک مشت بچه اگرم  نه واقعا میخوایید کاری بکنید که خب چرا اینجوری هستید شماها؟ 
حالا عالمی هم شما به راه پرداخت پول بده اونم خبر بنویسه در مورد شما ولی وقتی خانه از پای بست مشکل داره یک جا درز میکنه بیرون دیگه.

دیدگاه دیگران

افزودن دیدگاه